مراقبت های بعد از جراحی بینی

تمامی جراحی ها در طی دوره نقاهت نیاز به رعایت نکات مراقبتی دارند ، بنابراین جراحی بینی نیز رعایت نکاتی ضروری است در ادامه مقاله مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی را شرح می دهیم. این نکات مراقبتی علاوه بر حفظ زیبایی ، در سلامتی زیباجویان بسیار تاثیر گذار است. همچنین با رعایت این دستورالعمل ها دوره نقاهت نیز کاهش پیدا می کند. برای اطلاعات بیشتر از این اقدامات ، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

نکات و مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • به دلیل داروهای بیهوشی ، روز اول هوشیاری کامل ندارید ؛ به همین دلیل بهتر است در منزل استراحت کنید .
  • حداقل تا یک ماه هیچ گونه دخانیات و مشروبات الکلی مصرف نکنید ؛ زیرا منجر به تضعیف خونرسانی و در نتیجه تاخیر در بهبود بینی می شود .
  • برای بهبود سریع تر تورم و کبودی ها از کمپرس یخ استفاده کنید و مصرف نمک را به حداقل برسانید.
  • انجام فعالیت های ورزشی و فعالیت های سنگین حداقل تا یک ماه ممنوع است ، دقت داشته باشید که پس از گذشت یک ماه نمی توانید یک باره فعالیت های شدید را شروع کنید ؛ بلکه باید به آرامی و به تدریج شدت فعالیت ورزشی خود را افزایش دهید .
  • به مدت یک هفته در هنگام خواب یا استراحت ، سر را بالاتر از سطح بدن نگه دارید ، برای این منظور می توانید از دو بالش در زیر سر استفاده کنید.
  • در یک هفته اول مراقبت های بعد از جراحی بینی مهم است که اسپلینت بینی خیس نشود ، بنابراین در هنگام استحمام باید نهایت دقت را به کار ببرید ، برای تمیز کردن صورت نیز می توانید از دستمال های خیس و مرطوب استفاده کنید.
  • حین عمل بینی در شیراز بیمار ناشتا است ؛ به همین دلیل تدریجی شروع به خوردن غذا کنید و بهتر است اول کمی آب یا نوشیدنی بنوشید ، سپس بعد از 4 ساعت مجاز به استفاده از غذاهای نرم هستید.
  • مصرف غذاها یا مواد خوراکی که نیاز به جویدن زیاد دارد یا سفت هستند تا دو هفته ممنوع است در طی این مدت از مواد غذایی و خوراکی استفاده کنید که نیازی به جوییدن ندارند .
  • ترشح خونابه ای از بینی در چند روز اول طبیعی است به همین دلیل از گاز استریل در زیر بینی استفاده شود ، هر 6 ساعت خود بیمار می تواند گاز استریل زیر بینی را تعویض کند.
  • در دوران نقاهت جراحی زیبایی بینی در شیراز ، از جویدن آدامس اجتناب نمایید ؛ زیرا در این مدت ، صورت باید کمترین تحرک را داشته باشد.
  • تا مدتی پس از عمل جراحی رینوپلاستی ، باید از برقراری رابطه جنسی خودداری نمایید.
  • از رفتن به مکان های شلوغ که احتمال وارد شدن ضربه به بینی وجود دارد ، اجتناب نمایید.

رعایت نکات مراقبتی برای برخی از بیماران سخت است ؛ ولی رعایت نکات مراقبتی به کسب نتیجه بهتر کمک می کند ؛ به همین دلیل توصیه می شود در رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی سهل انگاری نکنید .

مراقبت های بعد از جراحی بینی

استحمام بعد از جراحی بینی

یکی از مواردی که بعد از جراحی زیبایی بینی باید در انجام آن دقت زیادی کرد ، نحوه استحمام می باشد ؛ افراد بهتر است شب قبل از عمل بینی در شیراز استحمام کنند به این ترتیب حداقل تا 3 روز بعد از جراحی رینوپلاستی نیاز به دوش گرفتن نخواهند داشت ؛ چنانچه در مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی نیاز به استحمام پیدا کردید ، بهتر است این کار را در حضور یک شخص همراه انجام دهید ، با این کار :

  •  اسپلینت خیس نمی شود

بعد از عمل زیبایی بینی برای اینکه بینی در موقعیت جدید خود ثابت مانده ، تغییری در وضعیت آن ایجاد نشده و روند فرم گیری آن با مشکل روبرو نگردد ؛ بر روی آن از وسیله ای به نام اسپلینت استفاده می شود که باید به مدت یک هفته بدون تغییر و آسیب در جای خود قرار داشته باشد ؛ زمانی که فرد خود برای شتستشوی بدن اقدام می کند ، ممکن است اسپلینت خیس شود که این مشکل ساز خواهد بود.

  • ورم بینی تشدید نمی گردد

بیمار برای اینکه قادر به شستشوی بدن و موهایش باشد باید سرش را به سمت پایین خم کند که این امر موجب افزایش گردش خون در سر و صورت و پرخونی این ناحیه و در نتیجه افزایش تورم بینی خواهد شد ؛ بنابراین برای استحمام بر روی یک صندلی نشسته، سرتان را به سمت عقب خم کنید و از فرد همراه درخواست کنید تا موهای تان را از پشت شستشو دهد.

همچنین افراد به دلیل وجود آثار مواد بیهوشی باید از استحمام با آب خیلی داغ و نشستن در وان به طور طولانی خودداری نمایند ؛ زیرا ممکن است دچار سرگیجه شده و به زمین بخورند.

چسب زدن بعد از جراحی بینی

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی استفاده از چسب بینی می باشد. در دو هفته اول استفاده از چسب بینی در فرم گیری بینی و بعد از آن به مدت 2 ماه بر کاهش تورم بینی موثر است ؛ به همین دلیل زدن چسب بینی به مدت 2 هفته ضرورت داشته و بعد از آن به خود شخص بستگی دارد ؛ چنانچه عجله ای برای سریع تر فروکش کردن ورم بینی ندارید می توانید بر روی بینی خود چسب نزده یا فقط شب ها از چسب بینی استفاده کنید. البته مزیت چسب بینی فقط به دو مورد ذکر شده محدود نمی شود و مزیت دیگر آن این است که اطرافیان با دیدن چسب بر روی بینی شما جوانب احتیاط را رعایت کرده و از انجام هر فعالیتی که احتمال وارد شدن آسیب به بینی در اثر آن ها وجود دارد خودداری می کنند.

نحوه صحیح خوابیدن از مراقبت های بعد از جراحی بینی

به کسانی که تحت عمل زیبایی بینی قرار گرفته اند ، توصیه می شود در دوران نقاهت آن به منظور جلوگیری از اعمال فشار به صورت و بینی از خوابیدن بر روی شکم و پهلوها خودداری کرده و تنها به صورت طاق باز بخوابند. در ذیل ، به یکی دیگر از نکاتی که باید در حین خوابیدن بعد از جراحی رینوپلاستی رعایت شود ، اشاره شده است :

در حین خواب و همچنین ، استراحت دو بالش در زیر سر خود قرار دهید ؛ این کار تاثیر به سزایی در رفع تورم و کبودی ناشی از جراحی بینی ، دارد.

نحوه صحیح مسواک زدن از مراقبت های بعد از عمل بینی

برای مسواک زدن ، حتما از مسواک نرم استفاده کنید. همچنین حین به دندان های بالا هیچ گونه فشاری ایجاد نکنید. از آن جا که دندان های بالا فاصله کمی با بینی دارند ، هرگونه ایجاد فشار به آن ها سبب ایجاد درد در بینی می شود.

اهمیت رعایت دستورالعمل های بعد از عمل زیبایی بینی

دستورالعمل هایی که در این مقاله همچنین توسط بهترین جراح بینی شیراز ، ذکر می شود ، نقش موثری در حفظ تغییرات ایجاد شده حین پروسه عمل دارد. در واقع این نکات مراقبتی به نوعی از فرم جدید بینی حفظ کرده و آن را تثبیت می کنند. علاوه بر حفظ و تثبیت فرم بینی ، دستورالعمل های گفته شده از سلامتی متقاضی نیز مراقبت کرده و دوره نقاهت را کاهش می دهد. با توجه به موارد گفته شده ، پیشنهاد می دهیم در رعایت این اقدامات کوشا باشید.

رابطه جنسی در مراقبت های بعد از جراحی بینی

یکی از مواردی که در مراقبت های بعد از عمل بینی باید نسبت به آن توجه داشته باشید ، در رابطه با برقراری رابطه جنسی می باشد. رابطه جنسی با فعالیت و افزایش ضربان قلب و افزایش جریان خون همراه بوده و همین مسئله می تواند منجر به بروز تورم و حتی خونریزی بعد از عمل شود. به همین دلیل توصیه می شود تا 3 هفته از برقراری رابطه جنسی بعد از جراحی زیبایی بینی خودداری شود.

این زمان در بینی های گوشتی بیشتر است ؛ چرا که افرادی که عمل زیبایی بینی گوشتی انجام می دهند ، تورم بیشتری را بعد از عمل تجربه می کنند. بعد از گذشت سه هفته نیز لازم است احتیاط های لازم و چگونگی قرار گرفتن طرفین در هنگام مقاربت جنسی توجه شود تا آسیبی به بینی به صورت ناخواسته وارد نشود. لازم به ذکر است که حتی اگر آمادگی شروع برای رابطه زناشویی از نظر ، جراح بینی خوب در شیراز تایید شده باشد ، اما باید به احساس درد در نواحی بینی در هنگام رابطه توجه داشته باشید و آن را به عنوان هشداری برای تاخیر در برقراری رابطه جنسی در نظر بگیرید.

اصلاح صورت بعد از عمل بینی

لازم است در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی از انجام هر عملی که موجب ایجاد فشار به بینی و نواحی اطراف آن می شود ، پرهیز نمایید. اصلاح موهای پشت لب و صورت با وکس و یا بند با ایجاد فشار همراه بوده و از این رو لازم است تا زمان بهبودی ، کنار گذاشته شود. بهتر است در این دوران از تیغ صورت و یا کرم های موبر برای از بین بردن موهای زائد صورت خود استفاده نمایید.

پاکسازی پوست بعد از جراحی بینی

توصیه می شود برای انجام پاکسازی پوست بعد از پایان دوره نقاهت اقدام شود. همچنین دقت داشته باشید که نباید تا قبل از یک سال پاکسازی پوست بینی و تخلیه جوش های سر سیاه انجام شود.

بعد از جراحی بینی چی نخوریم؟

بعد از جراحی بینی، مهم است که از رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید تا به بهبودی سریع تر کمک کنید. در اینجا برخی از غذاهایی که باید از خوردن آنها بعد از جراحی بینی خودداری کنیم نام برده شده : 

  • غذاهای شور: غذاهای شور مانند خیارشور، ترشی، چیپس، پفک و سایر تنقلات نمکی می توانند باعث تورم بیشتر شوند.
  • غذاهای اسیدی: غذاهای اسیدی مانند مرکبات، گوجه فرنگی، توت فرنگی و آب لیمو می توانند باعث تحریک زخم ها شوند.
  • غذاهای چرب و ادویه دار: غذاهای ادویه دار می توانند باعث تحریک زخم های جراحی و سوزش معده شوند.
  • غذاهای حاوی کافئین: کافئین موجب دهیدراته شدن بدن می شود و ریکاوری رو به تاخیر می اندازد.
  •  الکل: الکل می تواند باعث خونریزی و تورم بیشتر شود.

آیا بعد از جراحی بینی، خرد کردن پیاز ضرر دارد؟

بسیاری از افراد پس از جراحی بینی و دربارهٔ مراقبت‌های لازم و کارهایی که باید انجام دهند، سؤالاتی دارند. یکی از سؤالات متداول در این زمینه این است که آیا مصرف پیاز پس از عمل رینوپلاستی مضر است یا خیر؟

در این باره باید بگویم که به دلیل تولید گاز در زمان خرد کردن پیاز و ایجاد اشک‌آوری، استفاده از پیاز پس از عمل جراحی بینی مناسب نیست و بهتر است تا زمانی که بهبود کامل حاصل شده، از پیاز سرخ شده استفاده کنید. اگر نیاز به استفاده از پیاز دارید، سعی کنید آن را در حالی که بینی خود را فشار نمی‌دهید بخورید تا از تحریک عصب بویایی جلوگیری کنید و به آبریزش بینی نیفتید. همچنین، اگر آبریزش بینی رخ داد، از لمس کردن بینی خود خودداری کنید.

اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب پس از جراحی بینی

یکی از نکات حائز اهمیت در مراقبت پس از عمل جراحی بینی، استفاده از کرم ضد آفتاب بر روی ناحیه جراحی شده است. پس از عمل جراحی، پوست و ناحیه‌ی بخیه‌ها به عنوان نقطه‌ای حساس شناخته می‌شوند که نیاز به مراقبت دقیق دارند تا بهبودی مناسبی را تجربه کنند. در این راستا، جراح به یادآوری می‌کند که در روزهای ابتدایی پس از عمل، بهینه است که از افتادن در معرض نور مستقیم آفتاب و فضاهای باز خودداری کنید؛ زیرا اشعه‌های UV می‌توانند به پوست حساس در ناحیه عمل آسیب وارد کنند.

در صورت لزوم برای خروج از خانه در روزهای ابتدایی و به طور کلی تا زمانی که بهبودی کامل ناحیه‌ی جراحی اتفاق نیافته است، استفاده از کرم ضد آفتاب بر روی پوست ضروری است تا از پوست در برابر اشعه‌های UV محافظت شود. لطفاً توجه داشته باشید که کرم ضد آفتاب شما حداقل SPF30 داشته باشد.

دکتر حسین مرادیان

دکتر حسین مرادیان 

دکتر حسین مرادیان یکی از بهترین جراحان و متخصصان گوش و حلق و بینی در استان فارس، شهر شیراز هستند و تجربه بیش از ۱۰۰ عمل بینی موفق را دارا می باشند. ایشان در همایش و کنگره های مختلف کشوری و بین المللی حضور یافته و با آگاهی از علم روز و تکنیک های نوین، جراحی بینی را انجام می دهند. دکتر مرادیان فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند و در همین شهر نیز فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۳۹۷ آغاز نمودند.

0 0 آرا
امتیازدهی
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مجله پزشکی
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: