اقدامات قبل از جراحی بینی

در هر جراحی امکان بروز عوارض وجود دارد اما رعایت نکات و اقدامات قبل از جراحی بینی می تواند از بروز عوارض جلوگیری کند. رعایت نکات مراقبتی قبل از عمل باعث می شود تا حین جراحی بینی، مشکلی به وجود نیاید. در جلسه مشاوره، دکتر حسین مرادیان، سوال هایی را از بیمار می پرسد و سپس بر اساس پاسخ بیمار، نکات مراقبتی موردنیاز را به بیمار می گوید. بیماران باید به این نکته توجه داشته باشند که مهمترین اقدامی که قبل از هر جراحی باید انجام دهند انتخاب یک جراح متخصص است؛ پس قبل از هر کاری باید اول یک جراح خوب پیدا کنید.

 

اقدامات قبل از جراحی بینی

 

نکات مهم و کلیدی در اقدامات قبل از جراحی بینی

  • 8 ساعت قبل از عمل زیبایی بینی هیچ گونه غذا و نوشیدنی استفاده نکنید تا موقع رینوپلاستی، ناشتا باشید.
  • شب قبل از جراحی بینی ، پرخوری نکنید و شام سبک میل کنید.
  • مصرف دخانیات و سیگار را حداقل دو هفته قبل از عمل بینی قطع کنید تا در حین جراحی زیبایی بینی اکسیژن رسانی بهتری داشته باشید و مشکلی به وجود نیاید.
  • از مصرف آسپرین ، ایبوبروفن و غیره به مدت 2 هفته قبل از عمل خودداری کنید؛ زیرا باعث خونریزی حین جراحی میشوند. برای اطلاع دقیق در مورد مدت زمان مصرف نکردن داروها حتماً با پزشک صحبت کنید.
  • آزمایش خون و آزمایش های تجویز شده توسط جراح بینی را حتماً انجام دهید.
  • اگر بیماری خاصی دارید حتماً به پزشک بگویید.
  • در صورت داشتن هرگونه حساسیت دارویی جراح را در جریان بگذارید.
  • داروهایی که حاوی موادی چون سیر ، جنسینگ ، زنجبیل و غیره هستند و باعث تشدید خونریزی می شوند، بهتر است مصرف آنها به مدت دو هفته قبل از عمل قطع شود.
  • همچنین از 2 هفته قبل از مصرف روغن ماهی و ویتامین E پرهیز کنید.

مقابله با ترس از بیهوشی در قادامات قبل از جراحی بینی

ممکن است برخی از داوطلبین، نگرانی و ترس هایی از بیهوشی داشته باشند. خوب است بدانید که سلامت جسمانی شما در زمان بیهوشی در اتاق عمل به صورت کامل تحت کنترل و بررسی است. همچنین به منظور پیشگیری از بروز هرگونه عارضه جدی در هنگام بیهوشی ، لازم است برخی آزمایشات انجام شوند. در این آزمایش ها انعقاد خون ، بیماری های عفونی و بسیاری از فاکتورهای دیگر مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند؛ بنابراین ترس در این رابطه کاملا بی جهت است. با این حال در صورتی که همچنان سوالات و دغدغه هایی در این زمینه دارید، پیشنهاد می شود با متخصص بیهوشی صحبت نمایید، معمولا بیشتر ترس ها از عدم آگاهی نشأت می گیرد.

تغذیه پیش از عمل بینی

از اقدامات قبل از جراحی بینی، می توان به رعایت رژیم غذایی پیش از عمل اشاره نمود. در واقع لازم است متقاضیان به مدت دو هفته پیش از انجام رینوپلاستی ، به نکات تغذیه ای خود توجه داشته باشند. اگر می خواهید دوران ریکاوری راحت و سریع تری را تجربه نمایید پیشنهاد می شود در طی این دوران پروتئین و ویتامین بیشتری مصرف نمایید. گوشت، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ، انواع حبوبات، میوه و سبزیجات از منابع خوب رژیم غذایی محسوب می شوند.

از طرف دیگر مصرف برخی مواد غذایی ممکن است موجب ایجاد حساسیت هایی شود. برای مثال در صورتی که با مصرف بادام زمینی ، بادمجان ، گوجه فرنگی دچار التهاب و یا حساسیت می شوید ، لازم است در این دوران از مصرف هرگونه ماده خوراکی حساسیت زا خودداری نمایید.

مصرف چه داروهایی قبل از جراحی ممنوع است ؟

برای اینکه در حین عمل و بعد از آن خونریزی اتفاق نیافتد و کبودی زیادی روی پوست و محل جراحی شده نمایان نشود، از مدتی قبل از جراحی، باید مصرف هر نوع دارو، مکمل و داروهای گیاهی که باعث رقیق شدن خون می شوند را کنار بگذارید.

اهمیت استفاده از ویتامین C قبل از عمل بینی

یک هفته پیش از جراحی، روزانه بین پانصد تا هزار میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنید. این ویتامین اساسی برای بازسازی کلاژن در سراسر بدن است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند که واکنش ایمنی بدن را تقویت نموده و فرآیند بهبودی پس از جراحی را تسریع می‌کند. این اقدام یکی از مهمترین مراحل آماده‌سازی قبل از جراحی بینی محسوب می‌شود.

چرا باید قبل از جراحی بینی، بدن مان را تقویت کنیم؟

اگر می‌خواهید پس از عمل رینوپلاستی بهبود پیدا کنید و ریکاوری خود را تسریع دهید، مهم است که پیش از جراحی بینی، به تقویت بدن خود بپردازید. توصیه می‌شود که غذاهای سالم و مغذی مصرف کنید و به ویژه ویتامین C را به عنوان بخشی از برنامه غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. در صورتی که بدن شما از نیرو و قدرت کافی برخوردار نباشد، فرآیند ترمیم بافت‌ها پس از جراحی با سرعت کمتری انجام خواهد شد، که ممکن است منجر به تأخیر در دستیابی به نتیجه نهایی و واقعی جراحی بینی گردد.

علت مصرف قرص آهن پیش از عمل بینی

مصرف قرص آهن به عنوان یکی از اقدامات ضروری قبل از جراحی بینی توسط پزشکان توصیه می‌شود، به منظور رفع کمبود آهن و آماده‌سازی بدن برای یک جراحی بینی موفق. لازم به ذکر است که قرص آهن تنها یک منبع از آهن برای بدن نمی‌باشد و راهکارهای دیگری نیز برای جبران کمبود آهن وجود دارد. مصرف غذاهایی که حاوی آهن هستند، از جمله جگر، عدسی، گوشت قرمز و زرده تخم مرغ، همراه با مصرف ویتامین C و قرص آهن، و همچنین اجتناب از نوشیدن چای و قهوه یک ساعت قبل و بعد از غذا، به عنوان روش‌های مفید برای درمان کمبود آهن و جلوگیری از کم‌خونی مطرح می‌شوند.

دکتر حسین مرادیان

دکتر حسین مرادیان 

دکتر حسین مرادیان یکی از بهترین جراحان و متخصصان گوش و حلق و بینی در استان فارس، شهر شیراز هستند و تجربه بیش از ۱۰۰ عمل بینی موفق را دارا می باشند. ایشان در همایش و کنگره های مختلف کشوری و بین المللی حضور یافته و با آگاهی از علم روز و تکنیک های نوین، جراحی بینی را انجام می دهند. دکتر مرادیان فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند و در همین شهر نیز فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۳۹۷ آغاز نمودند.

مجله پزشکی
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: