تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی یکی از رایج ترین سوالاتی است که از سوی بیماران مطرح می شود و اهمیت ویژه ای در روند بهبود بینی جراحی شده دارد . پس از جراحی بینی و در صورت مساعد بودن شرایط بیمار، نیازی به بستری شدن نیست و بیمار ترخیص می شود. در بیمارستان و منزل احساس گرسنگی و میل به خوردن غذا کاملاً طبیعی است ولی فرد مجاز به خوردن غذا نمی باشد زیرا دچار حالت تهوع شده و امکان استفراغ نیز وجود دارد.

تغذیه بعد از جراحی بینی

به دلیل اینکه در طی رینوپلاستی ناشتا بوده اید ، نباید بلافاصله شروع به خورن غذا کنید و توصیه می شود از نوشیدنی های ولرم شروع کنید. غذاهای نرم و ولرم بهترین و مناسب ترین تغذیه برای فردی هستند که جراحی زیبایی بینی انجام داده است.

اهمیت تغذیه بعد از جراحی بینی

  1. سرعت بخشیدن به بهبود بیمار و زودتر سپری شدن دوران نقاهت بستگی به تغذیه بیمار دارد زیرا تغذیه بر سیستم ایمنی بدن ، کاهش درد و التهاب تاثیر بسزایی دارد. در نتیجه هدف از تغذیه مناسب ، کمک به روند بهبودی بیمار می باشد .
  2. به طور معمول ، جراح بینی توصیه می کند که از مصرف شکر ، مواد غذایی آلرژیک ، کافئین و الکل در طی دوره نقاهت خوددری کنید ولی برخی از افراد با توجه به شرایط جسمی شان نیاز به پرهیزهای غذایی بیشتری دارند که در این صورت باید با جراح بینی مشورت شود.
  3. رژیم غذایی بیمار به گونه ای باشد که تمامی ویتامین های موردنیاز بدن بیمار تامین شود تا مشکل سوتغذیه و کمبود ویتامین به وجود نیاید. در نتیجه پروتئین ، چربی و فیبر باید در وعده های غذایی بیمار موجود باشد.
  4. محصولات لبنی ، مرغ ، تخم مرغ ، روغن زیتون ، آجیل ، توت ، هلو ، سبزیجات پخته ، عدس ، نان و غلات سبوس دار بهترین مواد غذایی در طی دوران نقاهت هستند.
  5. در دوران نقاهت از مصرف مایعات غافل نشوید و حداقل روزی 8 لیوان آب بنوشید.
  6. نوشیدن آب هویج، آب کرفکس و آب اناناس نیز از نوشیدنی های مفید در دوران نقاهت هستند.

نکات تغذیه ای

  • به تدریج شروع به خوردن مواد غذایی نرم کنید و حداقل تا 1 الی 2 هفته از مواد غذایی جوییدنی پرهیز کنید.
  • ماست و انواع سوپ بهترین گزینه برای شروع تغذیه می باشند .
  • دقت داشته باشید که رعایت نکات تغذیه ای در طی دوره بهبود حائز اهمیت است، زیرا بینی در مرحله ترمیم است و باید ویتامین های موردنیاز بدن تامین شود .

بهترین میوه بعد از عمل جراحی بینی

میوه ها به طور کلی به دلیل مواد معدنی ، ویتامین ها و خاصیت آبرسانی که دارند در کاهش دوران نقاهت بعد از عمل و ترمیم زخم های شما نقش پررنگی ایفا می کنند. از جمله بهترین میوه ها شامل آناناس است ؛ این میوه با مرطوب نگه داشتن بدن شما به روند بهبودی تان سرعت می بخشد.

هویج و پرتغال ، ازجمله میوه های دارای ویتامین A هستند. این ویتامین به عنوان ماده موثر در ترمیم زخم شناخته شده است. بنابراین اگر قصد دارید زخم هایتان درمدت زمان کمتری ترمیم یابند ، حتما از پرتغال و هویج بهره مند شوید.

علاوه بر میوه های ذکر شده ، سیب ، گلابی و توت فرنگی نیز میوه هایی هستند که در رعایت نکات تغذیه بعد از جراحی بینی توصیه می شوند.

تغذیه بعد از جراحی بینی و غذاهای ضد التهابی

در طی دوران نقاهت بعد از عمل زیبایی بهتر است از مواد غذایی التهابی پرهیز کنید و مواد غذایی که در کاهش التهاب شما نتیجه موثر دارند ، استفاده کنید. از جمله مواد غذایی که سبب کاهش التهاب می شود، شامل موارد زیر هستند:

  • آووکادو
  • ماهی چرب
  • روغن زیتون
  • توت فرنگی
  • زغال اخته
  • کلم بروکلی
  • قارچ
  • انگور
  • گوجه فرنگی
  • شکلات تیره
  • چای سبز

خوردن ماست بعد از عمل بینی

ماست ماده غذایی سرشار از کلسیم است که به عنوان ماده غذایی خنک نیز محسوب می شود. خوردن ماست به اندازه کافی بعد از جراحی زیبایی بینی توصیه می شود. این نکته از نکات مهم در تغذیه بعد از جراحی بینی است. 

بعد از جراحی بینی از چه مواد خوراکی پرهیز داشته باشیم؟

خوردن بعضی مواد غذایی سبب آسیب به بدن شما و به تاخیر انداخت روند بهبودی نیز می شود. برای اطلاعات بیشتر در ادامه مواد غذایی که خوردن آن ها آسیب زننده است را معرفی می کنیم.

  • غذاهای سخت و جویدنی

بینی با دهان به خصوص دندان های بالا ارتباط مستقیم دارد. هر فشاری به دندان های بالا ، سبب ایجاد فشار به بینی می شود. لذا از خوردن غذاهای سخت اجتناب کنید. مواد غذایی که نیاز به جویدن دارند شامل خیار ، زیتون ، چیپس و غیره می شوند.

  • غذاهای تند و اسیدی

مواد غذایی تند و اسیدی سبب افزایش فشار خون و در نتیجه خون ریزی می شوند. علاوه بر آن با تحریک بافت مخاطی بینی ، باعث ایجاد عطسه و اختلال در روند بهبودی می شوند. این مواد غذایی در مشکلات گوارشی نیز نقش دارند. از این رو از چنین خوراکی هایی دوری کنید.

  • غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد

خوردن مواد غذایی بسیار سرد یا بسیار گرم در مدت زمان کوتاهی بعد از عمل بینی می تواند سبب ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه فک و دندان ها و در نهایت در کل صورت شود. بدین منظور از این مواد خوراکی دوری کنید.

  • غذاهای شور

نمک یکی از عوامل ایجاد التهاب در بینی می شود. لذا تا حد امکان از مواد غذایی کم نمک بهره مند شوید. پیشنهاد می کنیم حداقل تا چند ماه پس از عمل بینی ، نمک کمی مصرف داشته باشید.

نوشیدنی های مفید در تغذیه بعد از جراحی بینی

یکی از مهم ترین نکات بعد از رینوپلاستی رساندن مقدار زیادی آب به بدن است. علاوه بر آب خوردن نوشیدنی های مفید نظیر آب کرفس ، آب آناناس و آب هلو را توصیه می کنیم. همچنین در کنار این موارد خوردن نوشیدنی هایی نظیر آب پرتغال که خاصیت اسیدی دارند را توصیه نمی کنیم.

دکتر حسین مرادیان

دکتر حسین مرادیان 

دکتر حسین مرادیان یکی از بهترین جراحان و متخصصان گوش و حلق و بینی در استان فارس، شهر شیراز هستند و تجربه بیش از ۱۰۰ عمل بینی موفق را دارا می باشند. ایشان در همایش و کنگره های مختلف کشوری و بین المللی حضور یافته و با آگاهی از علم روز و تکنیک های نوین، جراحی بینی را انجام می دهند. دکتر مرادیان فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند و در همین شهر نیز فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۳۹۷ آغاز نمودند.

0 0 آرا
امتیازدهی
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مجله پزشکی
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: