جراحی انحراف بینی

در رابطه با جراحی انحراف بینی باید گفت با توجه به روش هایی که امروزه برای افزایش زیبایی چهره ابداع شده اند ، میل افراد به داشتن چهره ای زیبا افزایش یافته است. در راستای زیباتر شدن چهره ، روش های تهاجمی و غیرتهاجمی بسیار زیادی انجام می شود ؛ ولی همچنان جراحی بینی در راس جراحی های زیبایی قرار دارد و بسیار محبوب است. عمل بینی علاوه بر رفع اختلالات ظاهری بینی ، منجر به بهبود عملکرد بینی نیز می شود. یکی از مشکلات رایج بیماران ، کجی بینی یا فرم بینی کج است که می تواند به دو دلیل باشد :

  • کج بودن فرم بینی ، بدون مشکلات تنفسی که نیاز به جراحی زیبایی بینی دارد.
  • کج بودن فرم بینی همراه با مشکلات تنفسی که انحراف بینی ، نام دارد و نیاز به جراحی سپتوپلاستی دارد.

 

جراحی انحراف بینی - دکتر مرادیان

 

سپتوپلاستی چیست ؟

درمان قطعی انحراف بینی ، انجام جراحی سپتوپلاستی است. در اکثر بیماران ، انحراف بینی یا کج شدن تیغه سپتوم بینی منجر به انسداد یک پره یا هر دو پره بینی می شود و این امر ، با مشکلات تنفسی همراه خواهد بود. در جراحی انحراف بینی ، بهترین جراح بینی شیراز ، پس از بررسی دقیق مشکل بینی و میزان انحراف سپتوم ، اقدامات لازم را انجام می دهد تا تیغه سپتوم در راستای بینی قرار گیرد و منجر به انسداد سوراخ های بینی نشود.

شرح مختصری از آناتومی بینی

در بخش بالایی بینی ، استخوان قرار گرفته و سپس دو غضروف زوج در بالا و پایین بینی قرار می گیرند که در اصطلاح عامیانه آن ها را غضروف های بالا و پایین می نامند ؛ علاوه بر دو غضروف زوج بینی ، یک غضروف بزرگ نیز در ناحیه میانی بینی قرار دارد که در اصطلاح پزشکی سپتوم ، نامیده می شود. در حقیقت ؛ افرادی که دچار انحراف بینی هستند ، تیغه میانی بینی آن ها به یک سمت منحرف می باشد ؛ در بسیاری از مواقع ، میزان انحراف تیغه سپتوم بسیار کم بوده ؛ به طوری که خود بیمار متوجه آن نمی شود ، اما در برخی از مواقع ، انحراف تیغه میانی بینی به قدری زیاد است که سبب بروز مشکلات تنفسی و زیبایی در بیماران می شود.

عمل انحراف بینی با لیزر

لیزر نه تنها در سپتوپلاستی بلکه در جراحی زیبایی بینی نیز عملکردی ندارد ؛ زیرا ، جراحی های مرتبط با بینی تهاجمی هستند و نیاز است که جراح بینی برای اعمال تغییرات ، ساختار بینی را تراش دهد و لیزر ، قابلیت برش ندارد.

 

عمل انحراف بینی و زیبایی همزمان

در اصطلاح علمی جراحی انحراف بینی ، را سپتوپلاستی و جراحی زیبایی بینی را رینوپلاستی می نامند ، حال در صورتی که این دو جراحی همزمان با هم انجام شوند ، در اصطلاح پزشکی آن را سپتورینوپلاستی می نامند. در حین انجام عمل سپتورینوپلاستی ، علاوه بر رفع انحراف بینی ، مشکلات ظاهری بینی نیز ؛ همچون کجی ، بزرگی ، قوز و غیره رفع خواهد شد. با توجه به وسعت گستردگی جراحی سپتورینوپلاستی ، مدت زمان انجام آن کمی طولانی تر از عمل سپتوپلاستی یا رینوپلاستی خواهد بود.

اقدامات پیش از جراحی انحراف بینی

در جلسه مشاوره عمل انحراف بینی ، فرد مراجعه کننده می بایست درباره تمامی داروها از جمله داروهای بی نسخه ، مکمل ها و داروهای گیاهی مصرفی اطلاعات لازم را به پزشک بدهد.

  • پیش از عمل ، مراجعه کننده باید مصرف اسپرین(بوفرین)، ایبوپروفن(ادویل) ،ناپروکسن ومکمل های گیاهی را قطع کند، مصرف این داروها از لخته شدن خون جلوگیری می کند. به عبارتی خونریزی را افزایش می دهند. هم چنین بهترین متخصص گوش و حلق و بینی شیراز ، باید در مورد بیماری های خونی یا آلرژی های بیمار اطلاعاتی داشته باشد.
  • از یک دوست یا اعضای خانواده درخواست کنید که بعد از عمل شما را به منزل برسانند و چند ساعت در کنارتان بمانند و مراقبت های لازم را انجام دهند.
  • بهتر است شب قبل از عمل بعد از ساعت 12 بامداد خوردن و آشامیدن را متوقف کنید.

نحوه انجام جراحی انحراف بینی

برخی از اشخاص تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند و در طول مدت عمل خواب هستند. در بی حسی موضعی تنها قسمت تحت عمل ، یعنی بینی ، بی حس می شود . عموماً تشخیص نوع بیهوشی بر عهده پزشک معالج شما است. روند عمل انحراف بینی تماماً بر روی ساختار درونی انجام می شود .دکتر در دیواره بینی یک برش ایجاد کرده تا به ساختار داخلی دسترسی پیدا کند. بهترین دکتر گوش و حلق و بینی شیراز ، از این طریق تغییرات لازم را بر روی استخوان و غضروف سپتوم اعمال می کند. طی جراحی ، گاهی اوقات بافت استخوانی و غضروفی سپتوم برداشته شده، تغییر شکل داده می شوند و در محل صحیح قرار می گیرند . در نهایت پوست برروی ساختار جدید بینی قرار گرفته و برش ها بخیه زده می شوند. کل پروسه 30-90 دقیقه به طول می انجامد.

بعد از جراحی انحراف بینی چه باید کرد ؟

افرادی که عمل انحراف بینی انجام داده اند ، جهت بهبودی سریع باید یک سری نکات را در دوران نقاهت عمل بینی رعایت کنند ، که در ذیل به آن ها اشاره شده است :

  • مصرف سیگار و قلیان و حتی قرار گرفتن در معرض دود آن ها سبب تاخیر در التیام زخم های ناشی از جراحی بینی می شود ؛ به همین علت بیماران در دوران نقاهت عمل انحراف دماغ ، باید از مصرف این موارد اجتناب کنند.
  • مصرف الکل ، نیز یکی دیگر از مواردی است که سبب بروز تداخل در دوران نقاهت عمل بینی می شود ، بنابراین به کسانی که جراحی انحراف بینی انجام داده اند ، توصیه می شود مدتی از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل اجتناب کنند.
  • بهتر است بیماران در دوران نقاهت عمل انحراف بینی ، از خوابیدن بر روی شکم و پهلو خودداری کرده و طاق باز بخوابند ؛ قرار دادن دو بالش در زیر سر نیز در حین استراحت و خواب سبب تسریع در روند بهبودی تورم و کبودی ناشی از عمل بینی می شود.

 

جراحی انحراف بینی - دکتر مرادیان

 

عوارض عمل انحراف بینی چیست ؟

جراحی انحراف بینی نیز یکی از عمل های مرتبط با بینی است و مانند جراحی بینی می تواند عوارضی را در پی داشته باشد ؛ ولی مهارت جراح بینی می تواند از بروز عوارض جلوگیری کند. یک جراح بینی ماهر نه تنها از بروز عوارض جلوگیری می کند ؛ بلکه منجر به بهبود عملکرد بینی نیز می شود.

دوره ی ریکاوری و مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی

  • بسیاری از افراد بعد از جراحی در صورت نبود نشانه هایی مبنی بر بروز عوارض ، می توانند به خانه بازگردند.
  • دکتر آتل یا تامپون نرم را برای ثابت نگه داشتن بافت بینی درون آن قرار می دهد. این امر از خونریزی و بر جای ماندن اسکار جلوگیری می کند.معمولا آتل ها به مدت یک یا دو هفته و تامپون بینی بین 24 تا 48 ساعت باقی می مانند.
  • روز اول را در خانه بمانبد و به طور کامل استراحت کنید.
  • بینی را مالش نداده و لمس نکنید .
  • اگر نمی توانید عطسه خود را کنترل کنید آن را از طریق دهان خارج سازید. این عمل موجب می شود به بینی و بخیه ها فشاری وارد نشود. از کمپرس یخی که با حوله تمیز پوشانده شده است استفاده کنید و آن را برای کاهش ورم ، کبودی و درد ،روی بینی و نواحی چشم قرار دهید .
  • از لباس های دکمه دار استفاده کنید تا هنگام تعویض بینی تحت فشار قرار نگیرد.
  • تا زمان تعویض پانسمان بهتر است از استحمام و خیس شدن بانداژ اجتناب کنید.
  • از فعالیت هایی نظیر ورزش های سنگین و پرتحرک مانند اروبیک برای چند هفته پرهیز کنید.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرم ؟

  • بروز مشکل تنفسی
  • خونریزی شدید بینی و غیر قابل کنترل
  • دردی افزایشی که با مسکن ها کنترل نمی شود.
  • تب و لرز
  • سردرد
  • عدم تعادل و سرگیجه
  • سفتی مفاصل گردن

هزینه جراحی انحراف بینی

انحراف بینی ، اگر با مشکلات تنفسی به همراه باشد ، شامل دریافت هزینه از بیمه می شود ؛ ولی در صورتی که انحراف سپتوم ظاهر بینی را نیز تحت تاثیر قرار داده باشد، پرداخت هزینه به عهده خود شخص است. برای مطلع شدن از اینکه آیا بیمه هزینه جراحی انحراف بینی را پرداخت می کند یا خیر ، در ابتدا به بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی شیراز مراجعه کنید تا میزان انحراف بینی و نوع جراحی ، مشخص شود. سپس با طرف قرارداد بیمه خود صحبت کنید تا متوجه شوید که هزینه ای بابت سپتوپلاستی از بیمه دریافت می کنید یا پرداخت هزینه به عهده خودتان است یا خیر.

علائم انحراف بینی :

اصولا ناهنجاری های مربوط به انحراف بینی علائم خاصی نداشته و ممکن است فرد تا سال ها متوجه این مشکل نشود. افراد بسیار زیادی به انحراف بینی دچار هستند که البته میزان این انحراف در همه افراد یکسان نبوده و تمامی افراد نیاز به جراحی انحراف بینی ندارند. در ادامه به برخی علائم این عارضه در مواردی که انحراف تیغه سپتوم شدید باشد اشاره شده است :

  • مسدود شدن مجاری سینوس ها و شدت یافتن سینوزیت
  • احساس گرفتگی در بینی
  • خرو پف در هنگام خواب
  • کم شدن احساس بویایی
  • سردرد های شدید
  • خونریزی و یا خشک شدن بینی
  • احساس درد در صورت و پیشانی
  • عفونت مکرر گوش
  • تمایل برای خوابیدن به یک سمت مشخص
  • ترشح خلطی در پشت حلق
  • تودماغی بودن صدا
  • سوزش گلو
  • و در موارد نادر که انحراف بسیار شدید باشد ، ممکن است آپنه خواب نیز پیش بیاید.

دلایل انحراف بینی

ژنتیک : از مهم ترین علت های بروز انحراف بینی ، اختلالات ژنتیکی می باشد که موجب می شود با افزایش سن این عارضه بیشتر نمایان شود.

شکستگی و یا وارد شدن ضربه به بینی : یکی دیگر از عوامل مهم در بروز انحراف تیغه سپتوم ، صدمه دیدن بینی است که می تواند در بزرگسالی و یا کودکی اتفاق بیفتد. هرچند که بافت غضروفی بینی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به استخوان بینی دارد اما در مواردی که ضربه شدید باشد ، می تواند منجر به کج شدن تیغه بینی شود. هرچه در سنین پایین تر بینی صدمه ببیند ، به دلیل استحکام کمتر غضروف ها نسبت به سنین بزرگسالی ، آسیب بیشتری دیده و عوارض شدیدتری را به دنبال خواهد داشت.

روش های تشخیص انحراف بینی :

این عارضه با معاینه ساده توسط بهترین متخصص گوش و حلق و بینی قابل تشخیص می باشد. در برخی موارد نیز ممکن است از آندوسکوپ برای بررسی تیغه بینی و تشخیص انحراف بینی استفاده شود. برای تشخیص قطعی و پیش از انجام جراحی سپتوپلاستی نیز عکس های سی تی اسکن تجویز می شود.

دکتر حسین مرادیان

دکتر حسین مرادیان 

دکتر حسین مرادیان یکی از بهترین جراحان و متخصصان گوش و حلق و بینی در استان فارس، شهر شیراز هستند و تجربه بیش از ۱۰۰ عمل بینی موفق را دارا می باشند. ایشان در همایش و کنگره های مختلف کشوری و بین المللی حضور یافته و با آگاهی از علم روز و تکنیک های نوین، جراحی بینی را انجام می دهند. دکتر مرادیان فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند و در همین شهر نیز فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۳۹۷ آغاز نمودند.

0 0 آرا
امتیازدهی
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مجله پزشکی
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: