جراحی بینی شکسته + دکتر حسین مرادیان

استخوان های بینی بر اثر تصادف ، دعوا ، آسیب های ورزشی و غیره دچار شکستگی می شوند . شکستگی بینی علاوه بر مشکلاتی که برای عملکرد بینی به وجود می آورد ، زیبایی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . هر چند که مشکل شکستگی بینی در بین مردان رایج تر است ، ولی بانوان نیز می توانند دچار شکستگی بینی شوند . بهترین روش برای درمان شگستگی بینی ، بهبود آسیب های استخوان و جراحی بینی شکسته است. در ادامه دکتر حسین مرادیان ، بهترین جراح بینی شیراز در شیراز ، در رابطه با روند جراحی بینی ، هزینه ، عوارض و دیگر نکات مهم این پروسه اطلاعات مهمی به خوانندگان این مطلب و مراجعه کنندگان خود  ارائه می دهیم.

جراحی بینی شکسته - دکتر مرادیان

جراحی بینی شکسته  روش تهاجمی است که امکان دسترسی مستقیم به ساختار بینی را می دهد و بهترین جراح بینی شیراز ، می تواند به خوبی مشکل استخوان های بینی را با استفاده از تکنیک های تخصصی برطرف نماید. قابل ذکر است که شکستگی بینی همیشه منجر به انجام جراحی نمی شود زیرا برخی از شکستگی های مرتبط با بینی جزئی هستند و با جا انداختن استخوان بینی برطرف می شود .

نشانه های بینی شکسته

بینی که دچار  شکستگی شده باشد دارای برخی از علائم می باشد ، مانند :

• تغییر شکل در ظاهر بینی
  •  درد شدید در ناحیه بینی
  •  تورم و کبودی بینی
  • خونریزی بینی
  • و غیره .

علائم ذکر شده هم در شکستگی خفیف هم در شگستگی شدید بینی رخ می دهند ، به همین دلیل بلافاصله پس از شکسته شدن بینی ، فرد نمی تواند تشخیص دهد که بینی به چه اندازه دچار شکستگی شده است . بلافاصله پس از شکسته شدن بینی ، بهتر است به جراح متخصص بینی مراجعه کنید ؛ زیرا تا زمانی که بافت های بینی نرم و قابل حرکت باشند ، جا انداختن بینی امکان پذیر است و پس از گذشت 10 الی 30 روز دیگر نمی توان اقدامی جهت جا انداختن بینی انجام داد و حتی برای بهبود شکستگی جزئی بینی نیز نیاز به عمل بینی شکسته است.

شکستگی بینی و جراحی بینی شکسته

در برخی از مواقع پس از رخ دادن شکستگی بینی ، تنها نیاز به جا انداختن استخوان آن است ؛ اما در بعضی موارد که بینی چندین شکستگی داشته و این امر منجر به آسیب دیدگی بخش های داخلی بینی و  همچنین تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی آن شده باشد ، نیاز به انجام عمل همزمان شکستگی بینی و زیبایی ، می باشد. جراحی بینی شکسته در شیراز ، تحت بیهوشی عمومی انجام شده و بسته به میزان مشکلات به 1 الی 3 ساعت زمان نیاز دارد. دوره نقاهت این پروسه جراحی ، طولانی نبوده و اغلب افراد پس از گذشت 7 الی 10 روز از انجام آن می توانند به سرکار بازگشته و به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازند.

بینی شکسته چگونه در تنفس اختلال ایجاد می کند ؟

هنگامی که ساختمان بینی دچار شکستگی می شود ، به سپتوم بینی آسیب می رسد بدین منظور به پروسه جراحی شکستگی بینی ، رفع شکستگی در بینی ، سپتوپلاستی نیز می گویند. آسیب های ایجاد شده در نواحی گوناگونی از بینی مشکلات تنفسی ایجاد می کنند ؛ در ادامه آسیب های هر یک از این نواحی را شرح می دهیم.

جراحی بینی شکسته و رفع تنگی در دهلیز بینی

فرو رفتن دیواره های جانبی بینی ، تنگ شدگی دهلیز بینی ایجاد می کند. این تنگ شدگی کمی از راه تنفسی را مسدود کرده و شرایط تنفس را برای بیمار سخت می کند. پزشک در طی پروسه جراحی بینی شکسته ، دیواره های جانبی را به سرجای خود برمی گرداند. در انتهای این پروسه جهت تثبیت محل دیواره ها ، بینی گچ گرفته می شود.

عمل بینی شکسته و رفع افزایش سایز شاخک بینی

شاخک بینی هوای ورودی به بینی را تمیز می کند ؛ اما در صورتی که سایز آن بزرگ شود ، خود می تواند مانع جریان اکسیژن به بینی شود. بنابراین پزشک با انجام عمل بینی شکسته با تکنیک باز ، اندازه شاخک بینی را استاندارد کرده و بعد از اتمام فرآیند بینی را گچ می گیرد.

جراحی بینی شکسته و رفع مشکل شکستگی استخوان

هنگامی که جداره جدا کننده منفذ بینی که در بالای آن قرار دارد ، دچار شکستگی شود ، بینی به یک سمت منحرفم می شود. این انحراف قسمتی از راه ورودی و خروجی هوا را مسدود کرده و سبب ناراحتی بیمار می شود. پزشک در طی پروسه انحراف بینی را رفع کرده و راه تنفس بیمار را باز می کند. در طی این پروسه علاوه بر سلامتی ، انحرافی که در ظاهر بینی ایجاد شده است نیز رفع می گردد.

عوارض بعد از جراحی بینی شکسته

امکان بروز عوارض پس از جراحی شکستگی بینی ، نیز مانند سایر جراحی ها وجود دارد ؛ اما نکته لازم به ذکر در این باره می باشد در صورتی که بهترین جراح و متخصص گوش حلق و بینی در شیراز ، در این زمینه میزان مهارت و تجربه کافی را داشته و افراد نیز نسبت به توصیه های ایشان توجه نشان داده و سهل انگاری نکنند ؛ انجام عمل شکستگی بینی ، هیچ گونه عوارضی را در پی نخواهد داشت ؛ اما در غیر این صورت امکان بروز خطراتی همانند :

• غیر قرینگی ، مشکلات تنفسی ، عفونت ، درد شدید و از این قبیل موارد وجود دارد.
  • بنابراین در انتخاب جراح بینی خوب در شیراز ، بسیار دقت کرده و یکی از بهترین جراحان بینی را انتخاب نمایید.
  • از شایع ترین عوارض عمل بینی شکسته ، باید به بروز تورم و کبودی در افراد اشاره کنیم ؛ که مسئله ای طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد ، چرا که به مرور زمان از بین می رود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته

لطفا در دوران نقاهت عمل بینی شکسته ، با دقت به توصیه های زیر عمل کنید تا بهترین نتایج را از جراحی بینی شکسته ، دریافت نمایید.

• در صورت بروز هر یک از موارد ذیل ، سریعا پزشک معالج خود را مطلع نمایید.
  1. خونریزی شدید
  2. تب
  3. احساس درد شدید
  4. تنگی نفس
  5. حالت تهوع
  6. اسهال
  7. و غیره
  • تا مدتی بعد از عمل ، در حین استراحت و خواب دو بالش در زیر سر خود قرار دهید.
  • بروز تورم و کبودی پس از عمل ، مسئله ای طبیعی بوده که به مرور زمان بهبود می یابد ؛ بنابراین در این باره ، نگران نباشید.
  • استفاده از کمپرس یخ تا 72 ساعت پس از انجام پروسه ، تاثیر به سزایی بر روی رفع تورم و کبودی های ناشی از عمل بینی ، خواهد داشت.
  • در صورت احساس درد ، می توانید مسکن هایی که پزشک برای تان تجویز کرده است را مصرف نمایید. ( متقاضی در دوران نقاهت ، باید از مصرف خودسرانه سایر داروها اجتناب نمایند. )
  • مصرف الکل ، علاوه بر اینکه منجر به افزایش احتمال بروز خونریزی می گردد ، می تواند میزان تورم بینی را نیز تشدید کند ؛ به همین علت بهتر است ، بیماران در دوران نقاهت  ، از نوشیدن الکل اجتناب کنند.
  • پس از انجام پروسه ، می توانید از مواد غذایی آبکی و نرم استفاده کنید ؛ در روزهای بعدی دیگر مواد غذایی را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید ؛ اما تا مدتی از مصرف مواد غذایی که نیاز به گاز زدن یا حرکت شدید فک دارند ، خودداری نمایید.
  • بروز ترشحات خونابه تا 3 الی 4 روز بعد از انجام فرآیند ، جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

هزینه جراحی بینی شکسته در شیراز

ابتدا بهترین جراح بینی شیراز ، بینی را بررسی می کند تا میزان شکستگی بینی را تشخیص دهد . میزان شکستگی بینی در تعیین هزینه تاثیرگذار است . هر چه استخوان یا غضروف بینی دچار شکستگی بیشتری شده باشد ، قطعاً انجام جراحی بینی شکسته پیچیده تر می شود و زمان رینوپلاستی نیز طولانی تر است . از آن جا که عمل شکستگی بینی در جهت سلامتی فرد انجام می شود ، تحت حمایت بیمه قرار می گیرد. بنابراین متقاضیان این پروسه جراحی نگرانی کمتری از بابت ارائه هزینه درمان خواهند داشت. هزینه کلی این عمل به عواملی نظیر مقدار انحراف بینی ، شرایط بیمار ، دستمزد پزشک و تیم حرفه ای او ، هزینه کلینیک ، جغرافیای زندگی و دیگر موارد بستگی دارد ؛ بنابراین از ارائه مبلغ دقیق هزینه معذوریم. شما می توانید با مراجعه حضوری به پزشک بعد از بررسی های انجام شده از هزینه دقیق این فرآیند اطلاعات لازم را کسب کنید.

دلایل شکستگی بینی چه می باشد ؟

معمولا شکستگی بینی با وارد شدن ضربه به صورت و بینی ، ارتباط مستقیمی دارد : دعوا ، افتادن ، تصادف و آسیب های ورزشی از متداول ترین علت های شکستگی بینی می باشد که برای درمان نیاز به عمل بینی شکسته پیدا می کند.

در چه قسمت هایی از بینی شکستگی اتفاق می افتد ؟

عمدتا این شکستگی ها در تیغه بینی ، استخوان ها و غضروف بینی اتفاق می افتد. لازم به ذکر است که تیغه بینی از استخوان و غضروف تشکیل شده است به همین علت در صورت آسیب دیدگی و شکستگی منجر به مشکلاتی در ظاهر و داخل بینی می شود. همچنین در برخی موارد ممکن است این شکستگی موجب ایجاد لخته خونی شود که این موضوع تنفس فرد با مشکل رو به رو می کند. در این شرایط لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود تا اقدامات درمانی لازم صورت بگیرد. جراح بعد از انجام معاینات لازم اقدام به جا انداختن استخوان و یا جراحی بینی شکسته می کند.

در چه مواردی مراجعه به جراح و متخصص گوش و حلق و بینی برای انجام جراحی بینی شکسته ضروری است ؟

• در مواردی که بعد از گذشت 3 روز همچنان تورم و درد در بینی وجود دارد.
  • زمانی که متوجه تغییر شکل ظاهری بینی شده اید.
  • با از بین رفتن تورم همچنان در تنفس از راه بینی مشکل دارید.
  • داشتن تهوع و استفراغ مکرر
  • سردردهای شدید
  • خون دماغ مکرر
  • اختلال در بینایی

انواع شکستگی بینی که نیاز به جراحی بینی شکسته دارند

بینی تنها عضو برجسته صورت می باشد به همین دلیل در هنگام وارد شدن ضربه به صورت می تواند از سمت رو به رو و یا کناره ها دچار آسیب شود. به همین سبب شکستگی بینی را به دو دسته تقسیم می کنند :

• شکستگی کناری بینی : از رایج ترین نوع شکستگی می باشد که به دلیل وارد شدن ضربه به کناره های بینی اتفاق می افتد. معمولا در اثر این اتفاق بینی از یک سمت فرو رفته و از سمت دیگر دچار برامدگی می شود و در نهایت بینی نیاز به عمل بینی شکسته پیدا می کند.
  • شکستگی رو به روی بینی : در اثر وارد شدن ضربه به بخش بالایی بینی و صورت رخ می دهد و مشکلاتی در ظاهر و فرم بینی ایجاد می کند. افتادگی نوک بینی و ایجاد قوز و برآمدگی روی پل بینی از عوارض این نوع شکستگی می باشد که نیاز به جراحی بینی شکسته دارد.

مجله پزشکی