عوارض جراحی بینی

جراحی بینی با هدف زیبایی و گاهی درمانی یکی از بزرگ­ ترین و پیچیده ­ترین جراحی های پلاستیک است و مانند همه جراحی های دیگر ممكن است باعث ایجاد عوارض ناخواسته­ ای شود. هر چند احتمال ایجاد عوارض جراحی بینی ، كم و ناچیز است ولی باید تمامی مراجعه کنندگان قبل از انجام این پروسه زیبایی با عوارض احتمالی و عواملی که سبب ایجاد عارضه می شود ، آشنا باشند. همچنین در صورت پیدایش عوارض ، هم بیمار و هم پزشک باید با همكاری كامل و با صبر و حوصله در جهت رفع و بهبود آن ها اقدام نمایند. هرچند که انتخاب یک جراح بینی ماهر یک تضمین مهم برای عدم بروز عوارض جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی است. برای آشنایی بیشتر با عارضه های ناشی از عمل زیبایی بینی در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. 

عوارض جراحی بینی

چه عواملی سبب بروز عوارض جراحی بینی می شود؟

قبل بررسی عارضه های جراحی زیبایی بینی بهتر است نسبت به عوامل زمینه ساز این عارضه ها آشنایی داشته باشید. بدین ترتیب در ادامه مهم ترین این دلایل را شرح می دهیم.

  • جراح بینی

از مهم ترین دلیل مواجه با عارضه بعد از عمل بینی ، انتخاب ناصحیح جراح بینی است. جراح بینی نقش کلیدی در عمل های زیبایی و درمانی بینی را دارد. در واقع پزشک است که متقاضی را برای انتخاب فرم مناسب راهنمایی می کند و طبق تجربه و تحصیلات خود ، فرآیند عمل را انجام می دهد. در صورتی پزشک به اندازه کافی مهارت و تجربه نداشته باشد ، قطعا سبب بروز مشکلاتی برای متقاضی می شود.

  • عدم رعایت اقدامات قبل و مراقبت های بعد از جراحی

از دیگر عوامل مهم در مواجه به عوارض جراحی بینی ، عدم رعایت اقدامات قبل از جراحی و مراقبت های بعد از آن است. اگر بخواهیم پروسه عمل زیبایی بینی را درست بررسی کنیم ، باید بگوییم که این پروسه مجموعه ای اقدامات قبل از عمل ، حین عمل و مراقبت های بعد از آن است. از این رو برای رو به رو نشدن با این عارضه هاحتما باید این تمامی مراحل جراحی بینی ، به درستی رعایت شود. در غیر این صورت مشکلاتی در پی خواهد بود.

عوارض جراحی بینی

  • واكنش حساسیتی به نخ بخیه و داروها
  • چسبندگی ­های جزئی و كلّی پس از عمل بینی
  • نامنظمی در اثر جذب یا واكنشِ ناخواسته به غضروف­ها
  • ایجاد بافت اضافه یا گرانولاسیون داخلی یا خارجی
  • تشكیل جوشگاه غیر طبیعی در محل برش ها
  • خونریزی بینی پس از رینوپلاستی
  • بروز مشکلات تنفسی و دشوار شدن تنفس و غیره

بسیاری از عوارض كوچک و بزرگ دیگر امکان دارند رخ دهد كه باید به عنوان یک احتمال در نظر گرفته شوند.

امکان رخ دادن بسیاری از عوارض کوچک و بزرگ وجود دارد که مراجعه کنندگان باید بروز آن ها به عنوان یک احتمال در نظر گیرند زیرا جراحی زیبایی بینی یک جراحی زیبایی تهاجمی است و امکان بروز عارضه در تمامی جراحی های تهاجمی وجود دارد.

برخی از عوارض جراحی بینی موقتی هستند مانند تغییر صدا، تورم بینی ، کبودی و غیره که در طی دوران نقاهت به طور کامل برطرف می شوند ولی در صورت بروز عوارض جدی نیز با صبور بودن، مشکل به طور کامل برطرف می شود و بیمار باید به تمام تذکرات جراح بینی گوش فرا دهد. یکی دیگر از مشکلات بیماران بعد از عمل بینی ، نپسندیدن فرم بینی است .

فرم بینی جراحی شده به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از مهم ترین عوارض جراحی بینی ، نارضایتی از فرم بینی بعد از عمل است. عموما دلیل این نارضایتی عدم تناسب بینی با دیگر اجزای صورت می باشد. بد شكلی­ های بینی به دلیل اینکه این عضو در مركزیت صورت قرار دارد ، بیش از سایر قسمت­های بدن و صورت به چشم می­ آید ، به همین ترتیب زیبا سازی بینی تأثیر شگرفی بر زیبایی صورت می­ گذارد.

امّا نكته اساسی در عمل زیبایی بینی و در واقع از هنرهای جراح بینی در این است كه  ، برای هر شخص باید بینی ای متناسب با صورت آن شخص طراحی گردد.

استفاده از الگوهای یكسان كه به چهره شخص نمی­آید قابل قبول و موردپسند نیست. تناسب و هماهنگی بینی با دیگر اجزای چهره است كه زیبایی نامیده می­شود و جراح بینی حین فرم دهی بینی باید به نوع بینی نیز توجه داشته باشد زیرا ساختار بینی یکی از عوامل موثر در فرم دهی بینی است. جراحی زیبایی بینی در بیماران ایرانی ، در نهایت باید منجربه ایجاد بینی زیبا و طبیعی ایرانی شود.

مشکلات بویایی بعد از رینوپلاستی

در مواقعی متقاضی بعد از عمل بینی به دلیل التهاب و ترشحات مایع مخاطی درون بینی ، حس بویایی خود را برای مدت زمان کوتاهی از دست می دهد. این عارضه از عوارض جراحی بینی اگر به دلیل موارد گفته شده باشد ، در کوتاه مدت و پس از پایان تورم و مایع درون بینی ، از بین می رود. اما در صورتی که بعد از گذشت چند ماه همچنان ادامه داشته باشد ، حتما موضوع را با جراح بینی خود در میان بگذارید. البته در موارد محدودی حس بویایی کم می شود یا از بین می رود.

ماندن جای چسب و آتل روی بینی

بعد از عمل زیبایی بینی متقاضی به مدت 5 تا 10 روز آتل روی بینی خود دارد و بعد از آن نیازمند استفاده از چسب بینی است. طبیعی است که استفاده از این ابزار به مدت طولانی ، اثری روی بینی با جای می گذارد. برای جلوگیری از چنین عوارض جراحی بینی ، چسب را خیلی محکم و با فشار زیاد نبندید و بدانید که پس از گذشت چند ماه ( حدود دو ماه ) می توانید چسب بینی را برای همیشه جدا کنید.

چسبندگی داخل بینی

یکی از عارضه های بعد از جراحی زیبایی بینی ، ایجاد حالت چسبندگی بینی بافت های درون بینی است. این عارضه که ناشی از ترمیم نشدن زخم ها و برش ها است ، در موارد معدودی پیش می آید. در چنین مواردی پزشک با سی تی اسکن درون بینی را بررسی کرده و سپس به درمان آن می پردازد.

عفونت بینی

در مواردی که متقاضی مراقبت های بعد از عمل را به درستی رعایت نمی کند ، ممکن است بعد از برداشتن اسپلینت بینی دچار عفونت شود. پزشکان برای جلوگیری از این عارضه ، محلول های مخصوص شستشو به مراجعه کنندگان خود می دهند. این محلول ها میکروب های بینی را از بین برده و از ایجاد عوارض جراحی بینی نظیر عفونت جلوگیری به عمل می آورند.

 

 

دکتر حسین مرادیان

دکتر حسین مرادیان 

دکتر حسین مرادیان یکی از بهترین جراحان و متخصصان گوش و حلق و بینی در استان فارس، شهر شیراز هستند و تجربه بیش از ۱۰۰ عمل بینی موفق را دارا می باشند. ایشان در همایش و کنگره های مختلف کشوری و بین المللی حضور یافته و با آگاهی از علم روز و تکنیک های نوین، جراحی بینی را انجام می دهند. دکتر مرادیان فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند و در همین شهر نیز فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۳۹۷ آغاز نمودند.

0 0 آرا
امتیازدهی
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مجله پزشکی
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: