ورزش بعد از جراحی بینی

انجام هرگونه فعالیت ورزشی برای حفظ سلامتی بدن مهم است و برخی از افراد به طور حرفه ای در یک رشته ورزشی فعالیت می کنند. بسیاری از ورزشکاران نیز مانند دیگر افراد به انجام جراحی بینی علاقه مند هستند ؛ اما نسبت به انجام ورزش بعد از جراحی بینی نگرانی دارند. در ارتباط با عوارض جراحی زیبایی بینی و محدودیت هایی که فرد پس از رینوپلاستی دارد ، شایعه های بسیار زیادی شنیده می شود که یکی از این شایعه ها ، محدودیت های ورزشی پس از رینوپلاستی است. عمل زیبایی بینی هیچ گونه محدودیتی برای انجام فعالیت های ورزشی ایجاد نمی کند ؛ اما ممکن است  متقاضی تا مدت کوتاهی نیازمند استراحت باشد. برای اطلاع از جزئیات در ادامه مطلب با ما همراه باشید. 

 

ورزش بعد از جراحی بینی

 

چرا ورزش بعد از جراحی بینی در روزهای اول ممنوع است؟

انجام حرکات شدید ورزشی در روزهای اول عمل زیبایی بینی ، سبب ایجاد مایعات زیاد در صورت و بینی می شود. این موضوع تورم بینی را افزایش می دهد. ورزش سنگین ، فشار خون را زیاد کرده ؛ بدین ترتیب احتمال لخته شدن خون و خون ریزی افزایش پیدا می کند. از آن جا که حداقل در 6 هفته اول اسکلت بینی به اندازه کافی محکم نشده است ، احتمال تغییر فرم و آسیب به آن وجود دارد.

عوارض ورزش زودهنگام پس از جراحی رینوپلاستی

اگرچه به نظر می‌رسد که بینی به عنوان یک عضو مستقل در مقایسه با سایر نقاط بدن قرار دارد، انجام هر نوع فعالیت ورزشی تأثیر سیستماتیکی بر تمام اجزای بدن، شامل صورت، دارد. بنابراین، پس از هر نوع جراحی پلاستیک صورت، از جمله رینوپلاستی، حیاتی است که محل تحت درمان به‌خوبی بهبود یابد و سپس به فعالیت ورزشی پرداخته شود. تمرینات ورزشی در سطح متوسط تا سنگین می‌توانند منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون شوند. این ممکن است خطراتی نظیر خونریزی دماغ، کبودی، و سایر عوارض را افزایش دهد. در کمین‌ترین حالت، افزایش ورم بینی امکان‌پذیر است که این امر ممکن است در روند بهبودی تأخیر ایجاد کند و در نهایت نتیجه نهایی را تحت تأثیر قرار دهد.

مورد دیگر درباره ورزش پس از جراحی بینی این است که باید برای مدتی از بینی خود در برابر هر گونه آسیب فیزیکی شدید و محافظت کنید. بافت‌های بینی در طول فرآیند بهبود و ترمیم بسیار حساس هستند. بنابراین، شروع به فعالیت‌های ورزشی قبل از بهبود کامل ممکن است خطرات آسیب دیدگی بینی را افزایش داده و حتی ممکن است به تغییر شکل آن، از جمله کج شدن یا قوز پیدا کردن، منجر شود. برای حفظ نتیجه رینوپلاستی بهترین حالت و پیشگیری از نیاز به جراحی ترمیمی، صبور باشید و مراقبات لازم را به‌کار ببرید. همچنین، توصیه می‌شود تا حداقل 6 هفته پس از عمل از ورزش فاصله بگیرید.

زمان شروع فعالیت ورزش بعد از جراحی بینی

متقاضی در هفته اول مجاز به انجام هیچ گونه فعالیت ورزشی نیست و نیاز به استراحت دارد. اما از هفته دوم می تواند فعالیت های بسیار سبک را بدون استفاده از وزنه یا هر نوع وسیله ورزشی دیگر شروع کند.

به طور معمول 1 الی 2 ماه بهتر است که از فعالیت های ورزشی سنگین دور بمانید و فعالیت های سبک را نیز در حد مبتدی انجام دهید ولی پس از گذشت 2 ماه می توانید با وزنه های سبک شروع به ورزش کنید.

شدت فعالیت های ورزشی به تدریج زیاد می شود و پس از گذشت 6 ماه هیچ گونه محدودیتی در انجام ورزش ندارید و می توانید ورزش های قدرتی را شروع کنید.

انجام ورزش هایی چون بوکس ودیگر ورزش های رزمی به طور معمول تا یک سال به فرد توصیه نمی شود زیرا در این گونه ورزش ها احتمال آسیب دیدگی زیاد است و پیش از یک سال، امکان دارد که بینی جراحی شده تحت تاثیر قرار گیرد.

زمان آغاز ورزش شنا بعد از جراحی بینی

استفاده از استخر و سونا حداقل تا 2 ماه ممنوع است و برای شروع فعالیتهایی چون اسکی روی آب یا شیرجه بهتر است با جراح بینی صحبت کنید زیرا میزان بهبود بینی فرد برای شروع شنا و ورزش های آبی مهم است.

ورزش یوگا بعد از راینوپلاستی

یوگا شامل حرکت های آسانا و کششی و تنفس دیافراگمی است. حرکت های آسانا ، فشار زیادی به افراد وارد می کنند. همچنین حرکت های سر به پایین زیادی در این فعالیت ورزشی وجود دارد. از این رو توصیه می کنید حرکت های سنگین آن را حداقل یک ماه تا دو ماه بعد از رینوپلاستی انجام دهید.

زمان آغاز رقص نوع دیگر ورزش بعد از جراحی بینی

رقص نیز نوعی ورزش مفرح است که تقریبا تمامی افراد به آن علاقه مند هستند و فردی که جراحی زیبایی بینی انجام داده است حداقل 1 الی 2 ماه  قادر به رقصیدن نیست .

رقص هایی چون ترکی ، هیپ پاپ و غیره ، میزان ضربان قلب را افزایش می دهند و این امر بر روی تورم بینی تاثیر منفی دارد.

ورزش تی ار ایکس بعد از عمل بینی

تی ار ایکس در دسته ورزش های نسبتا سنگین قرار می گیرد ؛ لذا در یک الی دو ماه اول به جد از انجام آن خودداری کنید. در ماه دوم پس از تایید پزشک می توانید این فرآیند را با فشار سبک و بدون ایجاد فشار به بینی آغاز کنید.

توجه داشته باشید که استخوان بینی برای بهبود ، حداقل به 6 هفته زمان نیاز دارد ؛ لذا قبل از این بازه زمانی هر گونه فشار و آسیب به آن در فرم نهایی تاثیر خواهد داشت. بنابراین نکات گفته شده در این مطلب مربوط به ورزش بعد از جراحی بینی را در صورت تطابق با شرایط فردیتان و نظر پزشک رعایت کنید.

دراز نشست بعد از جراحی کردن بینی

دراز نشست فشار مستقیم به بینی وارد می کند. این پروسه می تواند فرم بینی را کاملا تغییر دهد. این ورزش به نسبت سرعتی است و علاوه بر فشار ناشی از سنگینی ، فشار هوا نیز بر بینی وارد می کند. لذا تا زمانی که جراح بینی شما تایید نکرده است ، از انجام این فعالیت ورزشی اجتناب کنید.

به طور کلی و در حالت ایده آل ، حدود 7 هفته ترمیم بافت و اعصاب بینی به طول می انجامد. بعد از این بازه زمانی در صورت تایید پزشک و با ایجاد کمترین فشار ( برای شروع ) می توانید ورزش بعد از جراحی بینی را آغاز کنید.

چه مدت بعد از عمل بینی میتوان ورزش بدنسازی کرد؟

بدنسازی از ورزش های بسیار پر فشار است. حین انجام این ورزش فشار خون بالا می رود و ممکن است ، بینی خونریزی کند یا دچار التهاب شدید شود. لذا حداقل تا 7هفته بعد از انجام عمل زیبایی بینی ( در شرایط ایده آل ) از انجام هر گونه حرکت سنگین به خصوص بدنسازی جلوگیری کنید. شما می توانید زمان دقیق شروع فعالیت ورزشی را با توجه به وضعیت بدنی خود از پزشک جویا شوید.

پیاده روی بعد از رینوپلاستی

بهترین ورزش بعد از جراحی بینی که از لخته شدن خون جلوگیری می کند و موجب کاهش تورم می شود ، پیاده روی آرام بدون بالا رفتن ضربان قلب است. این فعالیت بدنی را می توانید بعد از اتمام حالت سرگیجه ( حدود یک روز بعد از جراحی ) آغاز کنید.

آیا دوچرخه سواری پس از عمل بینی با خطراتی همراه است؟

عموماً، دوچرخه سواری پس از عمل بینی خطر خاصی ندارد. با این حال، برخی نکات مهم را باید در نظر داشته باشید. پس از جراحی، راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های پزشک خود را دقیقاً پیروی کنید. این نکات عبارتند از:

1. بازگشت به توان فیزیکی کامل: پس از عمل ، پزشک شما ممکن است به شما بگوید که چه زمانی می‌توانید به فعالیت‌هایی مانند دوچرخه سواری بازگردید. پیروی از توصیه‌های پزشک برای جلوگیری از هرگونه مشکل فیزیکی بیشتر اهمیت دارد.

2. استفاده از وسایل حفاظتی: همانند هر ورزش دیگر، استفاده از وسایل حفاظتی مناسب از جمله کلاه دوچرخه‌سواری می‌تواند از آسیب به صورت و بینی جلوگیری کند. اطمینان حاصل کنید که تجهیزات حفاظتی مورد نیاز همواره به درستی استفاده شود.

3. پیروی از آرامش: در مرحله بهبودی، آرامش و استراحت کافی برای صورت و بینی اهمیت دارد. شروع دوچرخه سواری در ابتدای فرآیند بهبودی ممکن است با خطرات احتمالی همراه باشد. برای بهترین بازگشت به ورزش، مشورت با پزشک خود اساسی است.

بنابراین، قبل از شروع دوچرخه سواری پس از جراحی بینی، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و توصیه‌های دقیق و شخصی‌سازی شده در مورد بازگشت به فعالیت‌های ورزشی را دریافت نمایید.

در نهایت نتیجه می گیریم که ورزش بعد از جراحی بینی کاملا مجاز است و تنها باید تا اتمام دوره نقاهت صبر کرد. بنابراین شما نیز می توانید مانند سایر ورزشکاران حرفه ای داخلی و خارجی بعد از پایان بازه زمانی کوتاهی ، فعالیت های بدنی خود را از سر بگیرید ؛ تنها کافی است حدود 1 الی 2 ماه بعد از جراحی زیبایی بینی صبر کنید و اجازه دهید ، ساختمان بینی به اندازه کافی محکم شود. شرع فعالیت های شدید تر نیاز بعد از حدود 6 ماه آغاز می شود. 

فراموش نکنید که تمامی گفته های این مطلب به صورت کلی شرح داده شده است ؛ بنابر این برای اطلاع دقیق از شروع فعالیت های بدنی و میزان دقیق سنگینی آن ها نسبت به ویژگی های بدن خود ، حتما با پزشک مشورت کنید. 

دکتر حسین مرادیان

دکتر حسین مرادیان 

دکتر حسین مرادیان یکی از بهترین جراحان و متخصصان گوش و حلق و بینی در استان فارس، شهر شیراز هستند و تجربه بیش از ۱۰۰ عمل بینی موفق را دارا می باشند. ایشان در همایش و کنگره های مختلف کشوری و بین المللی حضور یافته و با آگاهی از علم روز و تکنیک های نوین، جراحی بینی را انجام می دهند. دکتر مرادیان فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند و در همین شهر نیز فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۳۹۷ آغاز نمودند.

0 0 آرا
امتیازدهی
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مجله پزشکی
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: