پولیپ بینی

پولیپ بینی توده ای نرم ، غیر سرطانی و همچنین بدون درد بوده که در مسیر بینی یا سینوس ها به شکل قطره اشک یا خوشه انگور آویزان می شوند. در این مطلب دکتر حسین مرادیان  ، جراح و متخصص گوش ، حلق و بینی ، در رابطه با علائم ، راه های درمان ، هزینه و دیگر موارد عارضه مذکور اطلاعاتی می دهد. بنابراین اگر از این بیماری رنج می برید ، جهت اطلاعات بیشتر و درمان آن ، به ادامه مطلب توجه کنید.

پولیپ بینی - دکتر حسین مرادیان

تا به امروز ، علت اصلی بروز این عارضه در افراد مشخص نشده است ؛ اما می تواند در اثر عواملی از جمله التهاب مزمن ناشی از آسم ، آلرژی ، اختلالات ایمنی ، عفونت های مکرر و غیره بروز یابد.

علائم پوليپ بيني

پولیپ های کوچک ، ممکن است بدون علائم بوده و برای افراد دردسر ساز نشوند ؛ اما پولیپ های بزرگتر ، منجر به بروز مشکلاتی ؛ از قبیل مشکلات تنفسی ، عفونت های مکرر ، کاهش یا از دست دادن حس بویایی ، گرفتگی مداوم بینی ، احساس درد در نواحی سر و صورت ، آبریزش بینی ، احساس فشار در پیشانی و صورت ، خر و پف و غیره در افراد می شوند.

چه کسانی دچار پولیپ بینی می شوند؟

ایجاد این عارضه در کودکان نادر است، اما در افراد بین سنین 30 تا 40 سال شایع است. پولیپ بینی با بعضی از علل التهاب بینی مانند آسم، آلرژی، قارچ، رینوسینوزیت مزمن، عفونت های سینوسی یا فیبروز سیستیک که به طور متناوب به آن ها مبتلا شوید، ایجاد می شود.

پولیپ در یک طرف یا هر دو طرف بینی به وجود می آید؟

عارضه مذکور معمولا در هر دو طرف ایجاد می شود. ممکن است رشد در یک طرف بینی درواقع چیز دیگری مانند یک تومور سرطانی باشد.

علت پولیپ بینی

پولیپ ها به دلیل تغییر غشاهای مخاطی پوشاننده بینی یا سینوس ها ایجاد می شوند. اگرغشاها برای مدت طولانی ملتهب شوند یاچندین بار ملتهب شوند، دچار این بیماری می شوید. به تورم، قرمزی و تجمع مایع التهاب گفته می شود که آلرژی و عفونت ها می توانند باعث التهاب شوند. التهاب باعث ایجاد توده های کوچک پر از مایع می شوند و سپس این توده ها به پولیپ تبدیل می شوند.

نحوه تشخیص پولیپ بینی

اگر علائم این بیماری را در خود احساس می کنید ، به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص این بیماری ، جراح ممکن است کارهای زیر را انجام دهد:

• در مورد سابقه پزشکی تان مخصوصا آلرژی، عفونت و آسم سوالاتی می پرسد و همچنین از شما در مورد علائم و مدت زمانی که به آن ها مبتلا بودید، سؤال می کند.
  • با یک آندوسکوپ بینی (لوله نازک و انعطاف پذیر با دوربین کوچک و نور) داخل بینی تان را معاینه می کند.
  • برای گرفتن عکس های دقیق از داخل سینوس های خود، از شما می خواهد سی تی اسکن انجام دهید.

پولیپ بینی - دکتر مرادیان

راه های پیشگیری

پیش بینی مبتلا شدن یا نشدن فرد، به این بیماری ، عملا غیر ممکن است. با این حال، چند راه وجود دارد که ممکن است بتوانید از ابتلا به آن جلوگیری کنید:

• دستورالعمل های پزشک خود را در مورد مصرف داروهای آلرژی و آسم به درستی انجام دهید.
  • از تنفس آلرژن‌ها یا محرک‌های موجود در هوا که منجر به التهاب حفره‌های بینی و سینوسی می‌شوند، خودداری کنید.
  • بهداشت فردی را به خوبی رعایت کنید.
  • در خانه از یک مرطوب کننده هوا استفاده کنید تا راه های تنفسی تان مرطوب شود.
  • برای از بین بردن آلرژی ها یا سایر محرک هایی که ممکن است باعث ایجاد پولیپ در بینی شوند، از سرم یا اسپری بینی نمکی استفاده کنید.

درمان پولیپ بینی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ، در مرحله اول تلاش می کند که با درمان دارویی ، پوليپ بيني را کوچک کرده و در نهایت از بین ببرد ؛ در صورتی که دریافت نتایج مطلوب از این روش درمانی حاصل نشد ، انجام جراحی پیشنهاد می گردد.

جراحی پولیپ بینی

جراحی آندوسکوپی پولیپ بینی ، عملی ساده و ایمن می باشد که در طی آن پزشک ، ابزاری به نام آندوسکوپ را از طریق حفره های بینی به سمت سینوس ها هدایت کرده و سپس از طریق ابزار مخصوص ، اقدام به تراشیدن پولیپ ها می کند.

خطرات و عوارض احتمالی

به طور کلی، جراحی پولیپکتومی بینی در اکثر افراد بی خطر است. خطرات ناشی از جراحی، بسته به محل قرارگیری پولیپ در بینی و انجام جراحی پولیپ در گذشته، بستگی دارد. برخی از این خطرات بسیار نادرهستند ، اما در صورت بروز بسیار جدی می باشند. برخی از آنها شایع تر هستند اما کمتر باعث دردسرمی شوند.

• خطرات مشترک

انسداد بینی: احتمالاً در چند هفته اول خون در بینی تان خشک می شود و پوسته پوسته زیادی خواهید داشت که باعث انسداد بینی خواهد شد.

خون ریزی: مقدار کمی خون ریزی بلافاصله پس از جراحی پولیپکتومی بسیار شایع است. ممکن است حدود یک ماه پس از عمل بینی، خون دماغ شوید، اما گاهی اوقات ممکن است افراد نیاز به مراجعه مجدد به بیمارستان داشته باشند. اگر آسپرین یا وارفارین مصرف می کنید، یا اگر سابقه مشکلات خون ریزی دارید، باید قبل از عمل به جراح خود اطلاع دهید.

• خطراتی که گاه به گاه رخ می دهد

عفونت: گاهی اوقات تورم در سینوس ها، بلافاصله پس از عمل، می تواند باعث عفونت شود.

بازگشت علائم: جراحی پولیپکتومی ممکن است علائم شما را برای همیشه درمان نکند. در واقع پولیپ بینی اغلب عود می کند، اما سرعت آن بیشتر مواقع غیرقابل پیش بینی است.

• خطراتی که به ندرت رخ می دهد

از آنجایی که برخی از سینوس‌های شما (جایی که پولیپ‌ها اغلب ایجاد می‌شوند) تنها با یک لایه بسیار نازک استخوان، از چشم‌های شما جدا می‌شوند، خطر آسیب بسیار کمی به چشم شما وجود دارد. در بدترین حالت، پولیپ می تواند باعث کوری یا دوبینی شود. به طور مشابه، برخی از سینوس های تان بسیار نزدیک به مغز شما هستند. خطر کمی برای ایجاد عفونت در داخل یا اطراف مغز یا نشت مایع مغزی از طریق بینی وجود دارد.

• از دست دادن حس بویایی

اغلب جراحی پولیپکتومی کاهش بویایی را بهبود می بخشد، اما به ندرت می تواند باعث از دست دادن حس بویایی شود.

پولیپ بینی - دکتر حسین مرادیان

هزینه عمل پولیپ بینی

هزینه عمل پولیپ بینی در هر فرد با توجه به شرایط مورد نظر متغیر می باشد ؛ به همین علت به افراد خواستار انجام عمل جراحی پوليپ بيني ، توصیه می گردد جهت کسب اطلاعات بیشتر به پزشک مراجعه نمایند.

پس از مراجعه به پزشک و انجام معاینات مورد نیاز ، هزینه عمل جراحی پوليپ بيني در آن ها مشخص می گردد.

مجله پزشکی