درباره جراحی بینی شکسته

جراحی بینی شکسته : استخوان های بینی بر اثر تصادف ، دعوا ، آسیب های ورزشی و غیره دچار شکستگی می شوند . شکستگی بینی علاوه بر مشکلاتی که برای عملکرد بینی به وجود می آورد ، زیبایی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . هر چند که مشکل شکستگی بینی در بین مردان رایج تر است ولی بانوان نیز می توانند دچار شکستگی بینی شوند . بهترین روش برای درمان شگستگی بینی ، بهبود آسیب های استخوان بینی می باشد که این روش تنها با انجام جراحی زیبایی بینی امکان پذیر است .

جراحی بینی یا رینوپلاستی روش تهاجمی است که امکان دسترسی مستقیم به ساختار بینی را می دهد و جراح بینی می تواند به خوبی مشکل استخوان های بینی را با استفاده از تکنیک های تخصصی برطرف نماید .

قابل ذکر است که شکستگی بینی همیشه منجر به انجام جراحی بینی شکسته نمی شود زیرا برخی از شکستگی های مرتبط با بینی جزئی هستند و با جا انداختن استخوان بینی برطرف می شود .

جراحی بینی شکسته

جا انداختن بینی شکسته

بینی که دچار  شکستگی شده باشد دارای برخی از علائم می باشد ، مانند :

• تغییر شکل در ظاهر بینی
  •  درد شدید در ناحیه بینی
  •  تورم و کبودی بینی
  • خونریزی بینی
  • و غیره .

علائم ذکر شده هم در شکستگی خفیف هم در شگستگی شدید بینی رخ می دهند ، به همین دلیل بالافاصله پس از شکسته شدن بینی ، فرد نمی تواند تشخیص دهد که بینی به چه اندازه دچار شکستگی شده است .

بالافاصله پس از شکسته شدن بینی ، بهتر است به جراح متخصص بینی مراجعه کنید زیرا تا زمانی که بافت های بینی نرم و قابل حرکت باشند ، جا انداختن بینی امکان پذیر است و پس از گذشت ۱۰ الی ۳۰ روز دیگر نمی توان اقدامی جهت جا انداختن بینی انجام داد و حتی برای بهبود شکستگی جزئی بینی نیز نیاز به رینوپلاستی می باشد .

شکستگی بینی و عمل زیبایی

در برخی از مواقع پس از رخ دادن شکستگی بینی ، تنها نیاز به جا انداختن استخوان آن می باشد ؛ اما در بعضی موارد که بینی چندین شکستگی داشته و این امر منجر به آسیب دیدگی بخش های داخلی بینی و  همچنین تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی آن شده باشد ، نیاز به انجام عمل همزمان شکستگی بینی و زیبایی ، می باشد.

جراحی بینی شکسته ، تحت بیهوشی عمومی انجام شده و بسته به میزان مشکلات به ۱ الی ۳ ساعت زمان نیاز دارد.

دوره نقاهت جراحی بینی شکسته ، طولانی نبوده و اغلب افراد پس از گذشت ۷ الی ۱۰ روز از انجام آن می توانند به سرکار بازگشته و به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازند.

عوارض بعد از عمل شکستگی بینی

امکان بروز عوارض پس از جراحی بینی شکسته ، نیز مانند سایر جراحی ها وجود دارد ؛ اما نکته لازم به ذکر در این باره می باشد در صورتی که جراح بینی انتخابی شما ، در این زمینه میزان مهارت و تجربه کافی را داشته و افراد نیز نسبت به توصیه های ایشان توجه نشان داده و سهل انگاری نکنند ؛ انجام عمل شکستگی بینی ، هیچ گونه عوارضی را در پی نخواهد داشت ؛ اما در غیر این صورت امکان بروز خطراتی همانند :

غیر قرینگی ، مشکلات تنفسی ، عفونت ، درد شدید و از این قبیل موارد وجود دارد.

بنابراین در انتخاب جراح بینی ، بسیار دقت کرده و یکی از بهترین جراحان بینی را انتخاب نمایید.

از شایع ترین عوارض جراحی بینی شکسته ، باید به بروز تورم و کبودی در افراد اشاره کنیم ؛ که مسئله ای طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد ، چرا که به مرور زمان از بین می رود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته

لطفا در دوران نقاهت جراحی بینی ، با دقت به توصیه های زیر عمل کنید تا بهترین نتایج را از عمل بینی ، دریافت نمایید.

• در صورت بروز هر یک از موارد ذیل ، سریعا پزشک معالج خود را مطلع نمایید.
  1. خونریزی شدید
  2. تب
  3. احساس درد شدید
  4. تنگی نفس
  5. حالت تهوع
  6. اسهال
  7. و غیره
  • تا مدتی بعد از عمل بینی ، در حین استراحت و خواب دو بالش در زیر سر خود قرار دهید.
  • بروز تورم و کبودی پس از عمل بینی ، مسئله ای طبیعی بوده که به مرور زمان بهبود می یابد ؛ بنابراین در این باره ، نگران نباشید.
  • استفاده از کمپرس یخ تا ۷۲ ساعت پس از جراحی بینی ، تاثیر به سزایی بر روی رفع تورم و کبودی های ناشی از عمل بینی ، خواهد داشت.
  • در صورت احساس درد ، می توانید مسکن هایی که پزشک برای تان تجویز کرده است را مصرف نمایید. ( بیماران در دوران نقاهت جراحی بینی ، باید از مصرف خودسرانه سایر داروها اجتناب نمایند. )
  • مصرف الکل ، علاوه بر اینکه منجر به افزایش احتمال بروز خونریزی می گردد ، می تواند میزان تورم بینی را نیز تشدید کند ؛ به همین علت بهتر است ، بیماران در دوران نقاهت جراحی بینی ، از نوشیدن الکل اجتناب کنند.
  • پس از جراحی بینی ، می توانید از مواد غذایی آبکی و نرم استفاده کنید ؛ در روزهای بعدی دیگر مواد غذایی را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید ؛ اما تا مدتی از مصرف مواد غذایی که نیاز به گاز زدن یا حرکت شدید فک دارند ، خودداری نمایید.
  • بروز ترشحات خونابه تا ۳ الی ۴ روز بعد از جراحی بینی ، جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

هزینه عمل شکستگی بینی

ابتدا جراح بینی ، بینی را بررسی می کند تا میزان شکستگی بینی را تشخیص دهد . میزان شکستگی بینی در تعیین هزینه تاثیرگذار است . هر چه استخوان یا غضروف بینی دچار شکستگی بیشتری شده باشد ، قطعاً انجام جراحی بینی پیچیده تر می شود و زمان رینوپلاستی نیز طولانی تر است .

درباره دکتر مرادیان

دکتر حسین مرادیان - متخصص گوش،حلق و بینی - جراح سر و گردن