تزریق آمپول کورتون به بینی بعد از عمل

فهرست مطالب

یکی از موضوعات پر حاشیه و مهم تزریق آمپول کورتون به بینی بعد از عمل جراحی رینوپلاستی است. در واقع این دارو با هدف کاهش تورم ، التهاب و کوچک شدن بینی بعد از عمل جراحی توسط بهترین جراح بینی شیراز تزریق می شود. اما نگرانی ها سوالات زیادی در مورد عوارض این دارو وجود دارد. از طرفی برخی از بیماران به دلیل نداشتن اطلاعات کافی اصرار به تزریق کورتون به بینی می کنند ؛ در حالی که همه بیماران بعد از جراحی نیازی به تزریق و دریافت این دارو ندارند. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم مقاله ای جداگانه به این موضوع اختصاص دهیم و به تمامی سوالات مطرح در این زمینه پاسخ دهیم.

تزریق کورتون به بینی بعد از عمل - دکتر حسین مرادیان

تزریق کورتون به بینی در چه شرایطی انجام می شود ؟

همانطور که پیش از این بیان شد همه افراد نیازی به تزریق این دارو ندارند ، تزریق آمپول کورتون بیشتر در افرادی که جراحی بینی گوشتی انجام داده اند ، احساس می شود. بینی های گوشتی دارای پوست ضخیم ، غضروف و ساختار ضعیفی هستند ؛ به همین دلیل بعد از عمل دچار التهاب و ورم زیادی می شوند. در شرایطی که در دوره نقاهت روند کاهشی ورم بینی به خوبی و طبق انتظار پیش نرود ، برای کمک به این موضوع تزریق کورتون به بینی پیشنهاد می شود.

تزریق کورتون به بینی با چه اهدافی انجام می شود ؟

• جلوگیری از تشکیل بافت اسکار یا درمان اسکار بینی
  • کاهش ورم بینی
  • درمان فرورفتگی بینی با تزریق کورتون
  • کمک به تسریع روند بهبودی

تصویر قبل و بعد از تزریق کورتون به بینی

قبل و بعد از تزریق آمپول کورتون به بینی بعد از عمل - دکتر حسین مرادیان

عوارض تزریق آمپول کورتون به بینی

به صورت کلی در صورتی که این فرآیند با هدف درست و در زمان درست توسط جراح بینی انجام شود ؛ نه  تنها عوارض و خطری ندارد  ؛ بلکه به شکل گیری بهتر بینی و کاهش تورم کمک زیادی می کند. اما در صورتی که این دارو توسط افراد غیر متخصص در ناحیه نادرستی از بینی تزریق شود یا دوز داروی تزریقی زیاد باشد ، مشکلات جدی ایجاد می کند. از جمله عوارض تزریق نادرست داروی کورتون به بینی به موارد زیر می توان اشاره نمود :

1. تغییر رنگ پوست
  2. نازک شدن پوست که سبب فرورفتگی بینی می شود.
  3. درد و تورم در ناحیه بینی
  4. عفونت
  5. افزایش قند خون

چه مدت بعد از تزریق کورتون ورم بینی می خوابد ؟

این موضوع به میزان تورم و شرایط بیمار و همچنین کیفیت پوست بستگی دارد. برخی از افراد تنها با یک باز تزریق کورتون به نتیجه خوبی دست پیدا می کنند ؛ این در حالی است که ممکن است برخی دیگر به دفعات بیشتری تزریق آمپول کورتون نیاز داشته باشند. به صورت کلی نتیجه و تاثیر این دارو بعد از گذشت دو هفته به مرور مشخص می شود. بعد از بررسی و معاینات لازم در صورت نیاز تزریق بعدی انجام می شود.

چسب زدن بعد از تزریق کورتون به بینی

آیا بعد از تزریق کورتون به بینی باید چسب زد ؟ این یکی از سوالات پر تکرار بیماران است که در پاسخ به این پرسش باید گفت بله ، برای کمک به کاهش التهاب و تورم بعد از تزریق این دارو باید به مدت دو هفته به بینی به همان صورتی که در قبل به شما آموزش داده شده است ، چسب بزنید.

آیا بعد از گذشت یک الی دو سال از جراحی بینی می توان کورتون تزریق کرد ؟

معمولا تزریق این دارو در همان ماه های اولیه بعد از عمل بینی در شیراز ، بیشترین تاثیر را در روند بهبودی و جلوگیری از تشکیل بافت اسکار دارد ؛ با این حال بعد از بررسی شرایط لازم و فرم بینی ، ممکن است پزشک شما بعد از گذشت 1 الی 2 سال تزریق کورتون را انجام دهد.

نکات مراقبتی بعد از تزریق کورتون به بینی

• توصیه می شود بعد از تزریق این دارو تا دو روز استراحت کرده و فعالیت بدنی سنگین نداشته باشید ، ورزش نکنید و از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید.
  • برای جلوگیری از بروز عفونت و تسکین درد ممکن است پزشک برای شما داروی مسکن و آنتی بیوتیک تجویز نماید.
  • پیشنهاد می شود بعد از تزریق آمپول کورتون به بینی بعد از عمل ، تا یک هفته به صورت طاقباز و با قرار دادن چند بالش زیر سر استراحت نمایید.
  • از دستکاری کردن و لمس بینی بعد از تزریق خودداری کنید.
  • برای کمک به کاهش ورم و درد می توانید از کمپرس سرد استفاده نمایید.

هزینه تزریق آمپول کورتون به بینی چقدر است ؟

این موضوع به محل فروش ، برند و دوز مصرفی دارو ارتباط دارد. در سال گذشته این دارو با قیمت 50 تا 150 هزار تومان به فروش می رسید ؛ با این حال برای اطلاع دقیق از قیمت دارو کورتون و اینکه بیمه هزینه تزریق و تهیه این دارو را پرداخت می کند یا نه بهتر است از داروخانه منطقه زندگی خود پرسجو کنید.

اثر کورتون چقدر در بدن میماند ؟

میزان ماندگاری و تاثیر داروی کورتون به عوامل مختلفی از جمله دوز تزریقی ، نوع کورتون ، روش تجویز ، سلامت فرد ، رعایت نکات مراقبتی و غیره بستگی دارد. با این حال اثرات این دارو همیشگی است و بعد از کاهش ورم و التهاب بعد از تزریق ، بینی مجدد به حالت قبل باز نمی گردد.

دکتر حسین مرادیان - drhosseinmoradian-com
قدیمی ترین