چرا بعد از عمل بینی دچار تهوع می‌ شویم ؟

فهرست مطالب

تهوع بعد از عمل بینی از جمله عوارض جانبی شایع است که برخی بیماران ممکن است تجربه کنند. این حالت معمولاً به دلیل تاثیرات داروهای بیهوشی ، داروهای مسکن و استرس جراحی رخ می ‌دهد. همچنین تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی بدن بعد از عمل جراحی می ‌تواند باعث بروز تهوع شود. با این حال ، این عارضه به طور معمول کوتاه مدت و گذرا بوده و نباید باعث نگرانی شود. پزشکان معمولاً تدابیر لازم را برای کاهش این علائم به کار می‌ گیرند ، از جمله این راهکارها به تجویز داروهای ضد تهوع و توصیه به استراحت کافی می توان اشاره نمود. بیماران باید اطمینان داشته باشند که تهوع و استفراغ بعد از جراحی بینی یک واکنش طبیعی از سمت بدن نسبت به جراحی است و با رعایت توصیه ‌های جراح بینی شیراز و مصرف داروهای تجویز شده ، به زودی برطرف می شود البته لازم است که بیماران هرگونه نگرانی یا علائم طبیعی را با پزشک خود در میان بگذارند.

تهوع بعد از عمل بینی - دکتر حسین مرادیان

دلایل تهوع بعد از جراحی بینی چیست ؟

تهوع بعد از عمل بینی به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد که از مهم ترین آن ها به موارد زیر می توان اشاره کرد :

تأثیرات دارویی : مصرف داروهای بیهوشی و داروهای مسکنی که در طول عمل بینی در شیراز و پس از آن به بیمار تزریق می‌ شود ، می ‌تواند باعث تهوع و استفراغ بعد از عمل شود.

استرس جراحی : خود عمل جراحی و تجربه استرس و نگرانی مرتبط با آن ، می ‌تواند به عنوان عاملی که تهوع را تحت تأثیر قرار می ‌دهد ، عمل کند.

تغییرات فیزیولوژیکی : تغییراتی که در بدن بعد از عمل جراحی اتفاق می ‌افتد و تغییر در ترشحات معده نیز ممکن است به تهوع و استفراغ بعد از عمل بینی ارتباط داشته باشد.

روش های درمان و جلوگیری از تهوع بعد از عمل بینی

تهوع بعد از عمل جراحی بینی ممکن است برای برخی افراد اتفاق بیفتد ، اما معمولاً با تدابیر مناسب می ‌توان از بروز آن پیشگیری کرد یا آن را کاهش داد. در ادامه روش هایی برای این منظور ، آورده شده است.

• مدیریت درد مناسب : درد بعد از جراحی رینوپلاستی می ‌تواند تهوع را تشدید کند. مطمئن شوید که داروهای تجویز شده توسط پزشک را به دقت مصرف می ‌کنید تا درد را کنترل نمایید.
  • استفاده از داروهای ضد تهوع : پزشک ممکن است بعد از جراحی بینی داروهای ضد تهوع برای شما تجویز نماید. این داروها می‌ توانند از تهوع پیشگیری کرده یا آن را کاهش دهند.
  • مواد غذایی خاص : در روزهای اول بعد از جراحی ، مواد غذایی نرم و سبک میل نمایید و از مصرف غذاهای اسیدی و ترش که منجر به تهوع می شود ، پرهیز کنید.
  • مراقبت از خود : استراحت کافی داشته باشید و از فعالیت ‌های سنگین خودداری کنید تا بدن به خوبی بهبود یابد.
  • آرامش و استراحت : فراهم کردن یک محیط آرام و دلپذیر برای استراحت می ‌تواند به روند بهبودی شما کمک کند و از تهوع جلوگیری نماید.
  • مصرف مایعات : مطمئن شوید که به میزان کافی مایعات به خصوص آب می ‌نوشید ، از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و آبمیوه های صنعتی نیز خودداری کرده. همچنین نوشیدن آب پرتقال به دلیل اسیدی بودن و تحریک معده بعد از عمل به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • پیروی از دستورات پزشک : هر چه دستورات پزشک را به دقت دنبال کنید ، شانس بهتری برای جلوگیری از عوارض بعد از عمل خواهید داشت.

در صورتی که تهوع بعد از جراحی بینی شدید بوده و یا برای چند روز ادامه داشته باشد ، حتماً این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید ، زیرا ممکن است نیاز به اقدامات بیشتر مانند تغییر در نوع داروهای استفاده شده یا انجام تست‌ های دیگر برای ارزیابی عوامل موثر در تهوع باشد.

حالت تهوع و استفراغ بعد از جراحی چه مدت طول می کشد؟

حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل بینی ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله مواد بیهوشی ، تأثیر داروها یا تغییرات در بدن شما رخ دهد. معمولاً این حالت ‌ها بعد از گذشت چند ساعت از عمل جراحی کاهش پیدا کرده و به صورت کامل برطرف می شود. اگر از بیهوشی عمومی استفاده شده باشد ، علائم تهوع و استفراغ ممکن است تا ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی ادامه داشته باشد ، اما به طور کلی به مرور زمان کاهش پیدا می کند.

اگر این علائم شدید و طولانی مدت باشند یا با علائم دیگری همراه باشند مانند درد شدید ، تب ، خونریزی غیرعادی یا تورم شدید ، باید به پزشک اطلاع دهید ، زیرا ممکن است نیاز به بررسی بیشتر باشد.

خون بالا آوردن بعد از عمل زیبایی بینی خطرناک است ؟

بالا آوردن خون بعد از عمل زیبایی بینی معمولاً به علت خون ‌هایی است که در طول جراحی وارد حلق و معده شده ‌اند و در شرایطی که دچار تهوع و استفراغ بعد از عمل بینی شوید ، بالا می ‌آیند. این پدیده در بسیاری از موارد نگران ‌کننده نیست و به طور طبیعی اتفاق می ‌افتد. با این حال ، اگر خون بالا آوردن شدید باشد یا تغییرات غیرعادی در رنگ خون وجود داشت ، بهتر است این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا وضعیت شما بررسی شود.

دکتر حسین مرادیان - drhosseinmoradian-com
قدیمی ترین